Zna nazwy zdrowych produktów żywnościowych. Kształci umiejętność dobierania produktów do grup pokarmowych. Stosuje zasady higienicznego i estetycznego spożywania posiłków w gronie rodzinnym.
CELE OPERACYJNE:
Uczeń potrafi: - nazwać zdrowe produkty, - dobierać produkty do grup pokarmowych, - zwracać uwagę na higienę i bezpieczeństwo w czasie wykonywanej pracy, - ustalić kolejność czynności podczas przygotowywania kanapek, - stosować zasady higienicznego i estetycznego spożywania posiłków.
METODY: - czynne, - słowne, - oglądowe.
FORMY: - zbiorowa, - indywidualna.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: - plansze przedstawiające różne grupy pokarmów, obrazki przedstawiające różne artykuły spożywcze, fartuszki, tace, serwetki, drewniane nożyki, deseczki, produkty na zielone śniadanie: chleb, masło, jajka na twardo, sałata, szczypiorek, nać pietruszki, papryka, ogórek, zielona rzeżucha, żółty ser, zielony groszek, pomidor, winogrona.
Przebieg zajęć:
1. Poznanie podstawowych grup pokarmów.
Nauczyciel umieszcza na tablicy plansze przedstawiające różne grupy pokarmów. - Nazwijcie produkty przedstawione na planszach. - W jadłospisie powinny być uwzględnione 4 grupy pokarmów, zawierające składniki odżywcze i witaminy. Są to: artykuły zbożowe, np.: kasze, ryż, pieczywo, mąka; artykuły zawierające białko, np.: mleko, sery, ryby, mięso; warzywa i owoce, np.: jabłka, marchew, sałata; tłuszcze, np.: masło, margaryna, olej. - Uczniowie wycinają obrazki przedstawiające różne artykuły spożywcze i umieszczają je w odpowiednich miejscach planszy.
2. Poznanie wartości odżywczych poszczególnych grup pokarmowych.
Nauczyciel przedstawia wartości odżywcze pokarmów należących do wymienionych grup.
3. Rozmowa z uczniami na temat częstotliwości spożywania posiłków.
- Ile powinno się jeść posiłków w ciągu dnia? ( 3 główne i 2 uzupełniające). - Kiedy powinno się jeść kolację? ( co najmniej 2 godziny przed snem). - Dlaczego dzieci powinny jeść w szkole drugie śniadanie? - Jakie produkty powinny wchodzić w skład drugiego śniadania?
Nauczyciel pokazuje i opisuje plakaty przedstawiające składniki drugiego śniadania.
4. Rozmowa z uczniami na temat higieny i estetyki przygotowywania posiłków. - Zwrócenie uwagi na konieczność umycia rąk przed przystąpieniem do pracy. - Przygotowanie stanowisk pracy, umycie rąk.
5. Ustalenie kolejności czynności wykonywanych podczas przygotowywania zielonych kanapek – zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo.
6.Wykonanie kanapek.
7. Porządkowanie stanowisk pracy.
8. Rozłożenie ich na stołach.
9. Wspólna ocena : Która kanapka jest najzieleńsza?
10. Konkurs na najciekawiej udekorowaną kanapkę – oceniają rodzice i dzieci. 11. Wspólne spożywanie drugiego śniadania – zwrócenie uwagi na higienę i estetykę spożywania posiłków. 12. Podsumowanie, ocena aktywności . 13. Zadanie domowe.
Powieszenie planszy przedstawiającej wartości odżywcze pokarmów w kuchni i przestrzeganie zasad odżywiania się.
Nauczyciel nauczania zintegrowanego Lucyna Galla
|